Bullshit bingo

tombjerregaard.dk

Bullshit bingo

Der findes inden for alle områder fagsudtryk og buzzwords (modeord eller hurraord), og nogle gange er grænsen hårfin.

I min verden af organisation, forandring, ledelse og styring hentes både fagudtryk og buzzwords ofte fra mangementtænkningens ordforråd.

Fagudtryk er til for at skabe præcision. Busswords ligner fagudtryk, men de er overhovedet ikke præcise. Nogle gange beskriver managementordene selvfølgelig noget reelt, men ofte er begreberne ret luftige - og hvad der er værre - mange sidde med en følelse af, at de lytter til tomme klicheer, fraser, floskler - hule ord eller slet og ret øregas uden indhold.

Problemet med buzzwords er, at de forringer kommunikationen. Ingen ved rigtigt, hvad de betyder, og der kommer særprægede, tågede sætninger ud af det og nogle gange ren pølsesnak.

Buzzwords skaber en kreds af indviede og lægger afstand til de uindviede. Det er selvpromoveringens sprog, som bruges for at vise, at man er med på noderne og endda på forkant.

Når man har hørt ordgyderiet ofte og længe nok, begynder det at irritere. Man ser sig gal på de intetsigende, flommede udtryk, og så er det tid at spille Bullshit Bingo.

Spillet så dagens lyst i 1990erne under navnet Buzzword bingo. Spillet hedder nu Bullshit Bingo, fordi bullshit som bekendt er den ikke særligt pæne betegnelse for vrøvl eller måske snarere forbistret vrøvl.

Spillet er ganske enkelt. Man laver en bingoplade med de buzzwords, man hader allermest. Mens man lytter til en oplægsholder, sætter man kryds over ordene, når man hører dem. Når man har en række eller en hel plade, så råber man "bullshit" lige så højt, man kan.

Det vækker nogen opmærksomhed og kan opfattes uforskammet af selvhøjtidelige mennesker uden humor, men spillet holder tilhørerne vågne og koncentrerede, det kan afsløre tom snak, skabe lidt liv, fremkalde et smil og måske bringe samtalen ind på et fornuftigt spor.

Der går historier om, at spillet er meget populært i USA´s rumfartsadministration NASA. Det påstås også, at det blev spillet, da Al Gore som vicepræsident holdt tale for de færdiguddannede på universitet MIT i 1996. Al Gore er kendt for at slå om sig med buzzwords, og nogle havde omdelt bingoplader til afgangseleverne.

Spillepladen skifter med moden og med, hvor du opholder dig, så det er bedst at lave din egen spilleplade.

Du kan også bruge en spilleplade, når du læser bøger, artikler, indlæg og hjemmesider. Der er også masser af bullshit.

Buzzwords

afdække, afføde, aggregere, agenda, allokere, associere, altafgørende, best-practise, branding, bæredygtig, benchmarke, brande, best practise, bottomline, coache, committe sig på, dedikeret, dynamisk, decentralisere, eksekvere, effektivisere, evaluere, fleksibel, fokuseret, forandringsparat, fremadrettet, fremsynet, facilitere, fokusere på, generere, implementere, innovere, integrere, intensivere, internationalisere, innovativ, konceptualisere, konkludere på, kernekompetence, kerneværdi, kerneydelse, Kerneopgave, konkretisere, konsolidere, koordinere, kvalificere, kvantificere, levere, mainstreame, maksimere, mission, netværk, opdyrke, operationalisere, optimere, outsource, proaktiv, performe, output, paradigme, partnership, performance, pipeline, platform, rationalisere, resultatorienteret, realitytjek, ressource, reaktiv, realisere, selvevaluering, service, segmentere, strategisk, supervisere, statement, storytelling, styregruppe, supervision, synergi, task force, team building, team spirit, to do-liste, tovholder, udfase, udfordre, udlicitere, visualisere, verdensklasse,

værdibaseret osv. osv.